2 augustus 2024

BESIX bereikt belangrijke mijlpaal op het Valfabbrica-project (Italië)

BESIX en haar Italiaanse partner DONATI hebben een belangrijke mijlpaal bereikt op het Valfabbrica-project: de realisatie de eerste diepwand in de Picchiarella-tunnel.

Het Valfabbrica-project omvat de verdubbeling van rijksweg 318 over een afstand van 3,1 kilometer, een cruciaal infrastructuurproject in opdracht van de Italiaanse wegenautoriteit ANAS S.p.A. Het Valfabbrica-project is van vitaal belang voor de regio, omdat het de verbinding en de doorstroming van het verkeer tussen de steden Perugia en Ancona aanzienlijk verbetert. De rijksweg 318 vormt een cruciale oost-westverbinding in Italië en doorkruist het schilderachtige platteland van Umbrië via Valfabbrica, waarnaar het project is vernoemd.

De belangrijkste onderdelen van dit project zijn de Casacastalda- en Picchiarella-tunnels, de Calvario-brug en het Tre Vescovi-viaduct.

Op 1 augustus 2024 werd een belangrijke mijlpaal gevierd in de bouw van de Picchiarella-tunnel. De doorbraak van de eerste diepwand markeerde het punt waar graafwerkzaamhede van zowel de binnen- als de buitenkant van de tunnel elkaar bereikten. Deze symbolische gebeurtenis werd bijgewoond door de minister van Transport, Matteo Salvini, samen met tal van ambtenaren en vertegenwoordigers van de joint venture.

De Picchiarella-tunnel, met een totale lengte van 874 meter, omvat 688 meter ondergrondse uitgraving en 186 meter constructie met de klassieke cut and cover-methode. De tunnel is verdeeld in twee secties: de Ancona-kant (370 meter) en de Perugia-kant (320 meter). Het bereiken van deze mijlpaal heeft 20 maanden geduurd.

Na de doorbraak van de diepwand zullen de volgende fasen bestaan uit het voltooien van de betonnen bekleding, het afwerken van de externe overkappingssecties en het vullen van de tunnel met geschikte materialen voor de fundering van de weg. Extra taken zijn onder andere rioolinstallaties, mechanische, elektrische en loodgieterswerkzaamheden (MEP), asfaltering en wegbewijzering.

Voor de Castalda-tunnel, die 1.545 meter lang is, wordt een soortgelijke mijlpaal verwacht tussen maart en mei 2025, afhankelijk van de bodemomstandigheden.

Het Valfabbrica-project, dat in 2021 werd toegekend, vordert gestaag en ligt op schema om in 2025 worden voltooid. Dit project toont het engagement van BESIX om infrastructuur van hoge kwaliteit te leveren en onderstreept de expertise van het bedrijf in complexe tunnelbouw en grootschalige engineeringprojecten.

In dezelfde geest had ANAS S.p.A. in november 2023 een nieuw contract toegekend aan BESIX in zijn partner DONATI voor het ontwerp en de bouw van een wegverbinding van 3,3 km, inclusief twee tunnels met een totale lengte van 1.120 m en een viaduct van 285 m, die de internationale haven van Ancona verbindt met de Strada Statale 16.