Sinds 10 november is het team ter plaatse aan de slag om vooral de bestaande ebbe- en vloeddeuren te vervangen, waarmee BESIX niet alleen deze sluis helpt om de tand des tijds trotseren, maar ook een nieuw hoofdstuk toevoegt aan de geschiedenis van dit waterbouwkundig monument.
De opwaartse ebbedeuren van de sluis hebben lang standgehouden tegen de krachten van de zee maar moeten nu wijken voor vernieuwing.
En dan is er nog de locatie van de brugkelder. De deuren moeten worden uitgehesen langs een basculebrug. Onder de poten die ervoor zorgen dat die brug kan openklappen, zit een kelder, vervaarlijk dicht bij de locatie van de hijskraan.
Hartje Oostende, daar kan het soms druk worden. Een aantal verkeersstromen rond het dok, zoals de bussen van De Lijn en de voetgangersdoorgang, worden dan ook omgeleid tijdens de werken. Ook is er een volledige stremming van het Mercatordok in voege. Het maritiem verkeer kan er echter enkel tijdens de winterperiode stilgelegd worden, dus het team werkt volgens een strakke planning. De werken moeten afgerond zijn tegen februari 2024.