Het Design, Build & Maintenance-project werd uitgevoerd door het consortium De Groene Boog dat bestaat uit BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis. Het omvat de eerste energieneutrale tunnel van Nederland, nieuwe viaducten en een geïntegreerde snelweg die naadloos aansluit op het bestaande wegennetwerk.
Vanaf het begin heeft het team de milieu-uitdagingen, Covid-19-pandemie en evoluerende technische eisen aangepakt met een zorgvuldige planning, innovatie en een voortdurende focus op veiligheid en kwaliteit.
De nieuwe snelweg zal de verkeersdoorstroming in Rotterdam en de regio Lansingerland en de leefbaarheid voor de omwonenden sterk verbeteren. Het project omvatte:
De bouw van twee flyovers van 400 meter (een in elke rijrichting) over het Terbregseplein met behulp van de Incremental Launching Method (ILM), waardoor het verkeer niet moest worden onderbroken tijdens de werken.
De realisatie van een 2,2 kilometer lange halfverdiepte, energieneutrale tunnel, waarbij efficiënt ontwerp en eht gebruik van hernieuwbare energie zijn gecombineerd.
Een uitgebreide duurzaamheidsaanpak met als doel de uitstoot te verminderen, lokale fauna en flore te beschermen en de snelweg te integreren in zijn omgeving.
De snelweg gaat in oktober gefaseerd open voor het verkeer. BESIX en haar consortiumpartners staan in voor het onderhoud van de weg tot 2044.
Een open en transparante samenwerking tussen BESIX, de partners van het consortium De Groene Boog, Rijkswaterstaat en andere stakeholders stonden centraal in deze tijdige en kwalitatieve oplevering.
Om de opening van de nieuwe snelweg te vieren, organiseerde Rijkswaterstaat in het weekend van 27 en 28 september 2025 een openingsfestival. Dit telde zo’n 15.000 bezoekers, die de kans kregen om de snelweg te voet of per fiets te ontdekken en workshops en concerten van lokale artiesten bij te wonen.