15 december 2025

Oosterweelverbinding: Laatste tunneldeel van de Scheldetunnel succesvol afgezonken

​Op 14 en 15 december 2025 hebben BESIX en haar partners van TM COTU het achtste en laatste element van de Scheldetunnel succesvol afgezonken. Dit markeert een cruciale stap in de realisatie van de Oosterweelverbinding die de Antwerpse Ring sluit in het noorden.

Teamwerk en precisie op de Schelde

De acht tunnelelementen werden de afgelopen jaren gebouwd in een speciaal bouwdok in Zeebrugge. Vanaf mei 2025 zijn ze één voor één over water naar Antwerpen vervoerd, een traject van meer dan 100 kilometer. Het eerste element werd op 4 juli afgezonken. Vier maanden later ligt ook het laatste deel op zijn plaats.

De operatie vroeg uiterste precisie. Het achtste element werd ingepast tussen de onderdelen zes en zeven, met slechts 25 centimeter speling en een tolerantie van 35 millimeter. Elk element is 160 meter lang en weegt ongeveer 60.000 ton. Deze succesvolle plaatsing is het resultaat van intensief teamwork van honderden Belgische en Nederlandse specialisten, in nauwe samenwerking met bouwheer Lantis en de nautische autoriteiten.

​Volgende stappen richting ingebruikname

​Begin 2026 volgt de sluitvoeg van twee meter tussen het zevende en achtste element. Hiervoor wordt onder water een stalen bekisting geïnstalleerd en drooggezet voor betonwerken, die duren tot de vroege zomer. Daarna is de tunnel structureel compleet.

In de loop van 2026 volgen het doorbreken van de kopschotten, de aanleg van de wegenis, de installatie van technische systemen en de heraanleg van de Scheldedijken. De tunnel opent in 2028 voor fietsers en in 2030 voor autoverkeer. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.

Een internationale schakel voor mobiliteit en economie

​De Scheldetunnel vormt de derde kruising van de Schelde en verbindt Linkeroever met het Noordkasteel op Rechteroever. Hij sluit aan op het Oosterweelknooppunt en maakt mee de Antwerpse Ring rond, wat de bereikbaarheid van de stad en haar haven aanzienlijk verbetert.

De tunnel is circa 1,8 kilometer lang en ligt op het diepste punt ongeveer 26 meter onder het laagwaterpeil. Hij telt twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker.

TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel en bestaat uit BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

Hoe de indrukwekkende transport- en afzinkoperaties de afgelopen maanden vorm kregen:

Naast de Scheldetunnel werkt BESIX ook mee aan de verdiepte Ring en de Kanaaltunnels als lid van TM ROCO. Ook daar boeken BESIX en haar partners mooie vooruitgang, met als meest recente mijlpaal de start van de afbraak van het viaduct van Merksem.